vrijdag 10 juli 2009

San Francisco

Nu we in een jeugdherberg zitten met computers heb ik eindelijk wat langer tijd om iets te schrijven. Vandaag hebben we net onze tweede dag san fran achter de rug, en ik moet zeggen: deze stad heeft mijn verwachtingen overtroffen! In tegenstelling tot Inge (die al weg was van san fran voor ze er ook maar iets van gezien had), had ik maar weinig zin om opnieuw naar de stad te trekken. Maar hier heb je echt alles: grote, mooie gebouwen, kleine, gezellige wijkjes, water, strand en wind, veeel wind. maar zeker ook niet te vergeten: winkels met groenten en fruit en openbaar vervoer: eindelijk zijn we even van die auto af. De historische cable cars zijn echt superleuk om te nemen: je kan er zo gaan uithangen zoals in de films ( heel veel is hier zoals in de films) en je hoeft die oneindige en vreselijk stijle heuvels niet telkens te voet te doen.

Onze eerste namiddag hier hebben we meteen doorgebracht in Chinatown, dat dichtbij onze jeugdherberg ligt. Veel winkeltjes met goedkope chinese prullen en restaurants, dat is het eigenlijk. Hongerig als we waren hebben we ons jammer genoeg ook laten verleiden om een van die restaurants binnen te stappen. De dim sum was echter niet ons ding, dus chinatown laten we vanaf nu links liggen.

Gisteren hebben we dan het historische centrum bezocht. Erg groot was dat niet, en het hoogtepunt was eigenlijk het gemeentehuis, waar Harvey Milk (weer uit de film en ook het echt natuurlijk) werd doodgeschoten. Onderweg passeerden we ook de zogezegd vieze buurt van san fran, waar we een aantal verdachte transacties konden waarnemen :-). Er zijn hier trouwens heel veel daklozen, wat wel erg contrasteert met de grote, propere en statige gebouwen. Daarna hebben we nog elk (buiten Lotte) een Levis broek gekocht (san francisco is immers de stad van de levis jeans, kijk maar eens op de knopen van je broek).
Op weg naar ons avondbezoekje aan Alcatraz hebben we nog de bochten van Lombard Street bezocht en zijn we in de Italiaanse wijk een bakker tegengekomen (wat een vreugde!)
s avonds stond Alcatraz dus op het programma, het eiland dat even van de kust ligt en waar tot in de jaren zestig een aantal van de beruchtste amerikaanse criminelen gevangen zaten. de gevangenis stond bekend als een waaruit ontsnappen onmogelijk was. dat was dus ook weer echt de moeite: de ontsnappingsverhalen, de rondleiding door het cellencomplex,...

Vandaag hebben we dan weer sportief gedaan en stond er een fietstocht langs de kust en over de golden gate bridge naar Sausalito, een klein kuststadje aan de andere kant van de brug, op het programma. Dat was opnieuw prachtig (sorry als ik in herhaling val, maar het is echt zo). hoewel ze ons beloofden dat de rit plat was, zaten er echt wel stijle bergoppen tussen (niet zoals in belgie, maar echt wel stijler). we hebben dan maar de ferry terug genomen en hebben nog wat rond gewandeld op Pier39, die eigenlijk vooral heel erg toeristisch is.

Morgen gaan we nog een aantal wijken bezoeken en het golden gate park, en daarna is Yosemite aan de beurt. ik kan echt niet wachten (misschien zien we nog wel eens een beer)!